577 miljoen voor meer personeel en hogere lonen

577 miljoen voor meer personeel en hogere lonen

Op 24 november bereikten werkgevers en werknemers uit de Vlaamse social-profitsectoren een ontwerp van voorakkoord met de Vlaamse regering.

Dit akkoord, dat loopt van 1 januari 2021 tot 31 december 2025, bepaalt de principes en het budgettaire kader voor een substantiële koopkrachtverhoging voor het personeel in de Vlaamse social-profitsectoren, maar investeert ook in kwalitatieve jobs, meer mensen op de werkvloer en vernieuwde strategieën in de zoektocht naar nieuwe medewerkers.

Vanaf 1 januari 2021 zal er jaarlijks voor €527 miljoen euro aan nieuwe koopkracht- en kwaliteitsmaatregelen geïntroduceerd worden in de Vlaamse social profit. Dit budget wordt aangevuld met een jaarlijks budget van 50 miljoen euro voor bijkomend extra personeel in de welzijns- en zorgsectoren. 

Ingrid Lieten, directeur Verso: “Dit akkoord is van toepassing op 17,8% van de totale werkgelegenheid in Vlaanderen, met een zwaartepunt in de zorg- en welzijnssectoren. Ik ben blij dat we de eerste noodzakelijke stap hebben genomen en dat de personeelsleden in alle Vlaamse sectoren uitzicht krijgen op een verbetering van hun verloningspakket. Daarnaast is het een opsteker dat de Vlaamse regering de belangrijke bijdrage van onze sociale ondernemingen aan de bestrijding van Covid-19 en de maatschappelijke en economische relance na de coronacrisis waardeert en er ook in wil investeren. Dit akkoord zal de kwaliteit van onze zorg verder ondersteunen en de noodzakelijke zuurstof geven aan onze medewerkers.”

Dit ontwerp van voorakkoord is een belangrijke stap vooruit. De leden van de onderhandelingsdelegatie zullen dit intern bespreken en na goedkeuring starten wij onmiddellijk met de onderhandelingen om de uitvoering mogelijk te maken.

Lees het persbericht hier en bekijk de reportages op het Journaal, Kanaal Z en TV Limburg.

Lees ook

10 miljoen euro voor verkorte opleidingen in zorg en welzijn

10 miljoen euro voor verkorte opleidingen in zorg en welzijn

Minister van Welzijn Hilde Crevits maakt 10 miljoen euro vrij voor extra plaatsen voor mensen die via een verkorte opleiding aan de slag willen in de kinderopvang, de oud…

Actieplan voor meer personeel in social profit

Actieplan voor meer personeel in social profit

Een van de grootste uitdagingen voor sociale ondernemingen blijft uiteraard de zoektocht naar nieuw personeel. Het Actieplan (Zij-)Instroom, dat Verso samen met de Vlaams…

VIA6: welke kwaliteitsmaatregelen?

VIA6: welke kwaliteitsmaatregelen?

Onder kwaliteit verstaan we werken aan werkbaar en wendbaar werk maar ook het streven naar meer instroom van personeel in onze sectoren en de versterking van sociale onde…

Ontdek onze opleidingen over dit thema

31 mei 2024

Lerend netwerk ‘Strategische uitdagingen voor grote sociale ondernemingen’

Als directeur van een sociale onderneming word je geconfronteerd met bijzondere uitdagingen, o.a. op vlak van goed bestuur, arbeidskrapte, marktomgeving, financieel beheer, organisatieontwikkeling. Dit lerend netwerk creëert tijd en ruimte om met andere directieleden na te denken over deze strategische uitdagingen en de toekomst van jouw sociale onderneming.

14 oktober 2024

Leerlab financieel management basis (Leuven)

Leerlab financieel management.png

Reservelijst ‘Leer financieel onderbouwde beslissingen nemen.’ Heb jij als manager of bestuurder van een sociale onderneming niet meteen een financieel-economische achtergrond? Heb je nood aan begeleiding die jou inzicht geeft in hoe je de financiële performantie van jouw onderneming kan monitoren?

15 oktober 2024

Leerlab managementrapportering (Antwerpen)

Leerlab management rapportering.png

- RESERVELIJST- Als directielid of financieel verantwoordelijke neem je elke dag meerdere belangrijke en complexe beslissingen. Een eenvoudig en duidelijk rapport is een must om onderbouwde beslissingen te kunnen nemen en tijdig te kunnen bijsturen met oog op een evenwichtige en gezonde groei van je sociale onderneming.