De coronacrisis heeft zoals in alle sectoren een grote impact op het management van sociale ondernemingen. Lees hier het laatste nieuws.

“Nieuwe kansen voor spullen én mensen”

‘Open deuren’ is al jarenlang het motto van De Kringwinkel Hageland, verzamelnaam voor de kringwinkelfilialen in Tienen, Diest en Aarschot. Open deuren voor zowel spullen als mensen.

“Alles en iedereen is welkom bij ons”, zegt directeur Paul Stessens. “Bij medewerkers gaan we altijd op zoek naar hun talenten. Hebben we op dat moment geen job vrij die daarbij aansluit, dan maken we er één.” Zoals Kringshop.be, de online winkel van De Kringwinkel Hageland die in coronatijden 37 mede-kringwinkels onder zijn vleugels nam.

Kringwinkel Hageland Paul Stessens.jpg

“Sinds het prille begin van De Kringwinkel Hageland – ondertussen al van 1996 geleden – werken we volgens het principe dat iedereen gelijk is. Klanten of medewerkers: iedereen krijgt bij ons evenveel kansen”, zegt Paul Stessens, al sinds de start directeur van De Kringwinkel Tienen. Later kwamen daar de filialen in Aarschot en Diest bij. Van een naar drie winkels, van vijf naar 250 medewerkers. “Oorspronkelijk kwamen nieuwe medewerkers voornamelijk uit het naburige psychiatrische centrum. Bij ons werken was hun manier om opnieuw een plek te vinden in de maatschappij. Ondertussen verwelkomen we medewerkers uit alle hoeken.”

Diverse instroom

Personen met een fysieke of mentale beperking, nieuwkomers, alternatief gestraften, tijdelijk tewerkgestelden: iedereen die wil werken, is welkom. “Talent en goesting, daar draait het bij ons om”, verduidelijkt Paul. “Wie wil, is tot veel in staat. Door op het talent van onze mensen in te zetten, wakkeren we de goesting om te werken aan. Iedereen doet het liefst wat hij graag doet. Natuurlijk moeten we rekening houden met de noden van het bedrijf, maar die evenwichtsoefening valt goed mee. Opnieuw: als mensen volgens hun talent kunnen werken, draait alles beter. Er is minder afwezigheid, meer inzet en meer tevredenheid.”

“Ons team is heel divers, maar allemaal hebben onze medewerkers hetzelfde doel: nieuwe kansen grijpen. Een kans om iets van hun leven te maken, een kans op een sociaal netwerk, een kans op professionele mogelijkheden, op positieve ervaringen en erkenning... Elke Kringwinkel-medewerker is op zoek naar erkenning. Wie hier aankomt en niet wíl, houdt het of niet lang vol, of verandert snel van mening.”

Talentgerichte loopbanen

Om elke nieuwe medewerker volgens zijn of haar kwaliteiten te laten functioneren, zette De Kringwinkel Hageland verschillende projecten op poten. In theoretische lessen leren medewerkers de ins and outs van een eventuele nieuwe functie kennen, via begeleiding op de werkvloer draaien ze meteen mee en doen ze relevante ervaring op. “Afgelopen juni konden we heel wat certificaten uitdelen aan krachten die het traject tot een goed einde brachten. Dat blaadje papier betekende veel: voor velen was het hun eerste diploma. En voor sommigen zal het ook hun toegangsticket zijn naar de reguliere arbeidsmarkt.”

“Tot vijf jaar geleden was de finaliteit van de sociale werkplaats duidelijk”, gaat Paul verder. “Nu zijn we bewust bezig met de stap naar ander werk kleiner te maken. Iemand die binnenkomt met commercieel talent en interesse in elektro, proberen we ervaring te bieden op de herstellingsdienst en in de winkel. In het beste geval rolt die persoon hier buiten als elektroverkoper en kan die ergens als commercieel medewerker aan de slag. Niet voor iedereen is De Kringwinkel de springplank naar een andere sector, maar nieuwkomers zijn bijvoorbeeld vaak jonge en ongelofelijk leergierige mensen, alleen is de taal een struikelblok. De Kringwinkel hoeft voor hen geen eindhalte te zijn – zij zien De Kringwinkel vaak als de plek om veel te leren en daarna uit te vliegen. Genoeg kansen voorzien voor onze mensen is dus essentieel. Daarom zijn we al enkele jaren bezig met het digitale verhaal van De Kringwinkel vorm te geven.”

Digitale weg

Vintage verkoopt, online business boomt. De Kringwinkel Hageland kon niet achterblijven en rolde al in 2016 het concept Kringshop.be uit, een online platform waar oorspronkelijk de winkels uit Tienen, Diest en Aarschot een beperkt aantal kringspullen verkochten. “Een commerciële opportuniteit,” verklaart Paul Stessens, “maar vooral een manier om nog meer werkgelegenheid te creëren. Het digitale is niet meer weg te denken onze maatschappij. Onze mensen moeten de kans krijgen om daarin mee te stappen.” Want extra kennis over de onlinewereld is synoniem met extra kansen op de arbeidsmarkt? “Exact. Door te investeren in opleidingen over digitalisering kunnen we medewerkers verder laten groeien, onontdekte talenten laten ontwikkelen die ze later kunnen gebruiken. De onlinewereld links laten liggen betekent onze mensen kansen ontzeggen.”

Vier jaar en een coronacrisis later stapten 37 andere kringwinkels mee in het onlineverhaal. “Corona was het laatste duwtje dat collega-winkels (Antwerpen, De Cirkel, Den Azalee, Maasland, ViTeS, red.) nodig hadden. De sluiting van onze fysieke winkels leidde tot werkloosheid bij onze medewerkers. Mensen voor wie de structuur, het inkomen en de sociale kant van hun job zo belangrijk is, konden we dat niet aandoen. Toen we jaren geleden met de Kringshop.be begonnen, kwamen er veel vragen. Begrijpelijk ook: hoe zouden we dat ooit rendabel krijgen? Een bol.com of Amazon weet dat het voor elke inspanning voor een product honderden exemplaren kan verkopen. Elke productomschrijving of foto die wij maken, kunnen we maar één keer gebruiken. Toch kregen we onze collega’s warm: iedereen zet de kansen voor onze mensen op één. En het concept lijkt te werken. Ondertussen is zeven à acht procent van onze omzet afkomstig van de onlineverkoop. Dat kan beter, maar is zeker niet slecht.”

Doe-het-zelvers overal

Ook in de toekomst ziet Paul Stessens heel wat mogelijkheden. “Tegenwoordig hebben we onze webshop www.kringshop.be en www.uwkringding.be, een online veilingsite voor de speciale kringkoopjes (een initiatief van De Kringwinkel Ateljee, red.). Die onlinewereld kunnen we verder uitbreiden. In de offline winkels zie ik ons het circulaire verhaal nog veel verder uitbouwen. Willen we het klimaat redden, dan moeten we nog meer inzetten op een circulaire economie. Bovendien zijn de doe-het-zelvers die tijdens coronatijden zijn opgestaan niet te tellen. Waarom geen nieuwe winkels openen met tweedehandsonderdelen, zodat DIY’ers zelf aan de slag kunnen?” Nieuwe kansen genoeg dus. Paul knikt. “Voor onze producten, maar in de eerste plaats voor onze mensen.”

Ook in jouw organisatie kun je mensen zien groeien!

Wil je zelf ook graag mensen met een arbeidsbeperking een start geven op de arbeidsmarkt? Misschien zijn er wel mogelijkheden om samen te werken met een sociale-economieonderneming bij jou in de buurt?

Ons Groeilabz-aanbod rond intersectorale samenwerking leert je alvast waar je best rekening mee houdt om van elk samenwerkingsverband een succes te maken!

Lees ook

Verso zoekt een 'Regioverantwoordelijke inclusief ondernemen'

Verso zoekt een 'Regioverantwoordelijke inclusief ondernemen'

Je wil je inzetten voor een inclusieve arbeidsmarkt en samenleving? Voor het project RE-boot 4 Inclusion zoekt Verso drie regioverantwoordelijken.

“Als we samenwerken, hebben we impact”

“Als we samenwerken, hebben we impact”

Een mijlpaal is een gelegenheid om zowel achterom als vooruit te blikken. Het 20-jarige bestaan van VIVO is zo’n mijlpaal.

Nieuw opleidingsformat Groeilabz versterkt sociale ondernemingen

Nieuw opleidingsformat Groeilabz versterkt sociale ondernemingen

Organisaties die openstaan voor vernieuwing presteren het best. Die eeuwige wijsheid geldt ook voor sociale ondernemingen.