Feed forward in plaats van feedback?

Feed forward in plaats van feedback?

Marshall Goldsmith, een wereldautoriteit op het vlak van leiderschap en positieve gedragsverandering, pleit voor feed forward in plaats van feedback. 

Wat is het verschil tussen feedback en feed forward? 

Feedback is meer gericht op leren vanuit het verleden. Er wordt vertrokken van wat niet goed liep en wat kan verbeteren.

Feed forward gaat uit van de idee: “we can change the future, not the past”. Daardoor is feed forward meer toekomstgericht en vaak effectiever.

Feed forward wordt meer gewaardeerd

Marshall Goldsmith formuleert 7 redenen waarom mensen feed forward meer waarderen:

  1. We kunnen de toekomst veranderen, het verleden niet. Door mensen ideeën te geven over hoe ze in de toekomst meer succesvol kunnen zijn, vergroten mensen ook de kans op succes, en dus (zelf)effectiviteit.
  2. Feed forward is positief en focust op oplossingen.
  3. Mensen waarderen ideeën die hen helpen om hun (zelf)effectiviteit te vergroten en hun doelen te bereiken. Feed forward doet een appel op iemand zijn talent en kennis en is waarderend. Het is daarmee veel meer gericht op het aanspreken van kwaliteiten, en staat los van het verleden.
  4. Feed forward is niet persoonsgebonden, en kan van iedereen komen die op enigszins verbonden is met het thema waarrond een persoon wil gevoed worden.
  5. Feed forward wordt daardoor minder persoonlijk genomen. Het gevoel op de persoon aangesproken te worden, wat feedback vaak doet, ervaren mensen als negatief. Ook als feedback constructief bedoeld is.
  6. Feed forward gaat er van uit dat mensen positieve veranderingen in hun leven kunnen maken.
  7. Feed forward kent geen hiërarchie, of ideeën over wat ‘fout’ en ‘goed’ is. Mensen worden uitgenodigd om de vraag te stellen: ‘hoe kunnen ik en mijn team in de toekomst onze doelstelling beter bereiken’?

Daardoor ontstaat de ervaring van hoop en geloof in elkaar, wat mensen energie geeft en bijdraagt tot het creëren van een nieuwe toekomst.

Wat je aandacht geeft groeit

Wees je ervan bewust dat wat je aandacht geeft, groeit. Heel veel aandacht laten gaan naar wat niet goed werkt, riskeert soms meer ervan te creëren in plaats van minder. Appreciative Inquiry is een benadering die hier op inspeelt door heel expliciet te vertrekken van wat al wél werkt en hierop verder te bouwen.

Lees ook

Feedback geven

Feedback geven

Een cultuur rond feedback installeren? Lees hier over het waarom, wat en hoe. 

360° feedback verlichtte mijn blinde vlek als coördinator

360° feedback verlichtte mijn blinde vlek als coördinator

Het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Vlaams-Brabant werkt met 360° feedback. Coördinator Kristof Desair vertelt enthousiast over hun aanpak.…

Elkaar feedback geven met Resp-ONS

Elkaar feedback geven met Resp-ONS

Deze methodiek is bedoeld om op een waarderende manier feedback en feedforward aan elkaar te geven in team.