De coronacrisis heeft zoals in alle sectoren een grote impact op het management van sociale ondernemingen. Lees hier het laatste nieuws.

Wat is personeelsplanning?

Wat is personeelsplanning?

Met de term ‘personeelsplanning’ verwijzen we hier naar een inschatting op middellange en lange termijn van welk personeel je nodig hebt om de doelstellingen van de organisatie te bereiken, evenals de financiële implicaties daarvan. We hebben het hier dus niet over werkroosters opmaken of personeel inplannen.

Je kunt beter eerst even je interne keuken bekijken vooraleer je iemand aanwerft. Welke talenten heb je al in huis? Kunnen medewerkers taken van elkaar overnemen? Welke competenties ontbreken vandaag in je organisatie?

In een personeelsplan maak je een analyse van de huidige en toekomstige uitdagingen van je organisatie en van de mensen en dus kwaliteiten die je al in dienst hebt. Dan zie je meteen voor welke taken je aanvulling nodig hebt. Dat helpt om gericht op zoek te gaan naar mensen met aanvullende competenties. Als dat dan al nodig blijkt.

Lees ook

4 tips voor een goede personeelsplanning

4 tips voor een goede personeelsplanning

Personeelsplanning, een belangrijk aspect binnen je bedrijf dat toch vaak vergeten wordt. Je kunt dus beter even je interne keuken bekijken vooraleer je iemand aanwerft. …

‘Zorgen voor’ kan ook zonder diploma

‘Zorgen voor’ kan ook zonder diploma

“Te veel werk en te weinig volk”, het is een vaak gehoorde klaagzang in de sociale sector. Medewerkers komen constant handen tekort en organisaties hebben het…

Inclusief ondernemen is geen rocket science

Inclusief ondernemen is geen rocket science

Arbeidsmarkt-expert en docent-onderzoeker in HRM aan de Odisee Hogeschool Bart Moens geeft samen met Verso en andere partners mee vorm aan nieuw project rond inclusie op …