Over Bootcamp 'Start-to-SDG voor sociale ondernemers'

Bootcamp 'Start-to-SDG voor sociale ondernemers'

Bootcamp 'Start-to-SDG voor sociale ondernemers'

Waarom neem je deel?

Duurzaamheid, zorg voor het milieu, goed bestuurlijk beleid? Industriële innovatie en waardig werk? Internationale solidariteit, transparantie en respect voor mensenrechten? Voor jou zijn deze begrippen geen ver-van-je-bedshow. Integendeel: dit zijn allemaal belangrijke thema’s voor een toekomstbestendige onderneming. Deze bootcamp verkent al deze thema’s aan de hand van één van de meeste belangrijke teksten van de Verenigde Naties van de afgelopen jaren: de Agenda 2030 voor Duurzame Ontwikkeling met daarin als kernstuk de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen of SDG’s. De Agenda 2030 is een actieplan en richtinggevend ethisch kompas voor het verduurzamen van jouw sociale onderneming. 

Ben jij op zoek naar een manier om duurzaamheid te vertalen naar de dagelijkse acties van je sociale onderneming? Ben je op zoek naar een strategisch en breed gedragen kader waarop jij je missie, visie en toekomstige acties kan aligneren en realiseren? Wil jouw sociale onderneming een voortrekker zijn voor maatschappelijke transities? Dan is deze bootcamp het geknipte traject voor jou!

Na afloop van de bootcamp, kan je of weet je:

  • De inhoud van de Agenda 2030 voor Duurzame Ontwikkeling (met focus op de 5 P’s en de 17 SDG’s) en – vooral - de ‘hertaling’ ervan voor sociale ondernemingen.
  • Een verduurzamingsproces in de praktijk te organiseren op de werkvloer. 
  • De kerncompetenties om met duurzame ontwikkeling op de werkvloer aan de slag te gaan.
  • Het stappenplan van het SDG-Compass. 
  • Systeemdenken en transitie
  • De link tussen duurzame ontwikkeling en vrede (omgaan met conflicten). 
  • De link tussen duurzame ontwikkeling en ethiek of goed bestuurlijk beleid.

Wanneer wordt deze bootcamp voor jou én voor ons een succes? 

Een bootcamp vraagt inzet van alle deelnemers. Jouw actieve inzet tijdens de verschillende bijeenkomsten is daarom cruciaal. Ook tussendoor ga je met de materie aan de slag binnen je eigen organisatie.  

Idealiter ben je op zoek naar dat ene strategische kader waarin duurzaamheid centraal staat en richting geeft aan de dagelijkse inspanningen van jouw onderneming. Je kan en mag vanuit je functie kritisch meedenken over de maatschappelijke impact die jouw organisatie realiseert. Daarnaast heb je een goed zicht op het reilen en zeilen in je organisatie om de nodige inzichten en handvaten uit het bootcamp te delen en te implementeren. 

Wat is een bootcamp?

Een bootcamp is een intensief en vooral interactief traject op het gebied van houding, vaardigheden en kennis. Een bootcamp daagt je uit werk te maken van een specifiek proces, plan of tool op maat. Dit doe je niet alleen, maar samen met zeven andere sociale ondernemingen uit verschillende sectoren. Zo leer je niet alleen van de expert die de bootcamp begeleidt, maar zeker ook van elkaar in een open en vertrouwelijke sfeer. 

Wat mag je verwachten?

  • Een collectief traject van vijf halve dagen in een vaste groep met zeven andere deelnemers.
  • Een praktische vorming op basis van jouw eigen project onder professionele begeleiding.
  • Ervaringsdeling van de praktijkkennis met de medecursisten.
  • Begeleiding op maat met twee uur extra individuele coaching.
  • Intersectorale praktijkvoorbeelden als inspiratiebron voor innovatief denken. 
  • Doorvertaling in reflectie, visieontwikkeling en implementatie in de eigen organisatie.
  • Een intersectoraal lerend en dynamisch netwerk van sociale ondernemingen.

Praktisch?

Waar: de bootcamp gaat van start in Brussel in de directe omgeving van een station
Wanneer:

  • 29 september 2020: 9.30 tot 13.00
  • 13 oktober 2020: 9.30 tot 13.00
  • 10 november 2020: 9.30 tot 13.00
  • 1 december 2020: 9.30 tot 13.00
  • 2 februari 2021: 9.30 tot 13.00

Begeleider: Peter Wollaert van Cifal Flanders.
Investering deelname? 
Je betaalt 500 euro (excl. btw). Om de theoretische groei en de vertaalslag hiervan te maken in je eigen onderneming, gaan we ervan uit dat twee medewerkers van je organisatie deelnemen. Je betaalt hiervoor 500 euro (excl. btw), ook als je maar één deelnemer afvaardigt.
Interesse?
Schrijf in via de knop hiernaast. Enkele weken voor de start contacteren we jou nog om de verwachtingen en het verloop van de bootcamp toe te lichten. 

Groeilabz is een aanbod van:

VLAIO_001_labels_rechthoek_v1.png

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Prijzen

Ticket Prijs
2de deelnemer binnen dezelfde organisatie Gratis
Standaard € 500,00

In de kijker

Zelfsturende teams hebben soms bijsturing nodig

Zelfsturende teams hebben soms bijsturing nodig

Zelfsturende teams heten hét antwoord te zijn op al te bekende uitdagingen als vervreemding van het werk, absenteïsme, gebrek aan flexibiliteit of eigenaarsch…

Studenten Business Thomas More zoeken sociale ondernemingen voor real-life-projecten

Studenten Business Thomas More zoeken sociale ondernemingen voor real-life-projecten

De laatstejaarsstudenten bachelor Businessopleidingen van Thomas More zijn op zoek naar ondernemingen waarvoor ze dit najaar kunnen werken aan real-life-projecten. In het…

Wandelbaan, loopbaan of sprintbaan: loopbanen aanpassen aan levensfase is sleutel voor werkbaar werk

Wandelbaan, loopbaan of sprintbaan: loopbanen aanpassen aan levensfase is sleutel voor werkbaar werk

De arbeidsmarkt was nooit zo gespannen. Tegelijk piekt het langdurig ziekteverzuim. Werkgevers zijn op zoek naar manieren om productiviteit te verzoenen met een duurzame …

Nieuws

Toon meer nieuws
Zelfsturende teams hebben soms bijsturing nodig

Zelfsturende teams hebben soms bijsturing nodig

Zelfsturende teams heten hét antwoord te zijn op al te bekende uitdagingen als vervreemding van het werk, absenteïsme, gebrek aan flexibiliteit of eigenaarsch…

RectoVerso 8

RectoVerso 8

RectoVerso is ons inspiratiemagazine dat jou voor en achter de schermen brengt bij inspirerende sociale ondernemingen. Het magazine verschijnt 2 keer per jaar.

Heb je een sociaal ondernemersidee? Of wil je meer weten over sociaal ondernemen? Schrijf je nu in voor Start SOON …

Heb je een sociaal ondernemersidee? Of wil je meer weten over sociaal ondernemen? Schrijf je nu in voor Start SOON …

Loop je in deze snel veranderende tijden al een poos rond met een (vernieuwend) sociaal projectidee? Maar ben je er om diverse redenen nog niet mee aan de slag gegaan? Of…

Artikels

Toon alle artikelen
Het Venture Philanthropy Fonds van de Koning Boudewijnstichting

Het Venture Philanthropy Fonds van de Koning Boudewijnstichting

De Koning Boudewijnstichting keert jaarlijks subsidies uit aan de social profit via het ‘Venture Philanthropy Fonds’.

Je organisatie duurzaam heruitvinden

Je organisatie duurzaam heruitvinden

Respond! is een boek van Roeland Broeckaert dat de filosofie van Frederic Laloux vat in een concrete methodiek.…

Wat is het belang van SDG 17?

Wat is het belang van SDG 17?

Net zoals SDG 16 ondersteunt SDG 17 Partnerschappen om doelstellingen te bereiken alle andere doelstellingen.

Cases

Toon alle cases
“Het potentieel van digitale tools wordt onderbenut in de zorgsector”

“Het potentieel van digitale tools wordt onderbenut in de zorgsector”

Cliënten wekelijks opbellen via een tablet vormt een nieuwe troef om de kwaliteit van gezinszorg te verhogen, zeggen Evelyn de Kesel van i-mens en Ewout Vanormelinge…

“Lean and mean: dat geldt ook voor ons”

“Lean and mean: dat geldt ook voor ons”

Zet je Alain Bielen op onze weegschaal,dan geeft hij aan zich 60 procent sociaal werker en 40 procent ondernemer te voelen. En dat komt goed van pas, als kersvers directe…

“Waar je wieg staat, bepaalt zoveel in je leven”

“Waar je wieg staat, bepaalt zoveel in je leven”

Het is een stevig contrast in hartje Antwerpen: aan de ene kant van de straat de exclusieve kledij van Dries Van Noten, aan de andere kant de tweedehandskledij van de pop…

Tools

Toon meer tools
Een communicatieplan opstellen

Een communicatieplan opstellen

De kern van een communicatieplan wordt meestal gevormd door een opsomming van de in te zetten middelen. Daarbij gaat het zowel om de bestaande communicatiemiddelen als om…

De coverstory - om je visie snel helder te krijgen

De coverstory - om je visie snel helder te krijgen

Een coverstory is een middel om medewerkers te inspireren. Om van je visie een verhaal te maken.

Beslissingsmatrix: doelen bedenken en uitkiezen

Beslissingsmatrix: doelen bedenken en uitkiezen

Een beslissingsmatrix helpt je bij het bedenken en opstellen van strategische en operationele doelstellingen. Zo kom je in groep sneller tot een consensus. …

Cijfers

Vestigingen

De social profit is goed voor 16.260 vestigingen, wat staat voor 9,7% van alle ondernemingen gevestigd in Vlaanderen.

Sector en omvang

86,6% van alle vestigingen in Vlaanderen uit de gezondheidszorg, zijn vestigingen met minder dan 10 medewerkers.

Sector en regio

In 2016 telt arrondissement Hasselt 39% meer vestigingen in de gezondheidszorg in verhouding tot haar bevolking op arbeidsleeftijd, dan in vergelijking met de gemiddelde verdeling in Vlaanderen.

Events

Toon alle evenementen
  1. ACCIO Mission for Social Enterprises

    Klaar om als sociale onderneming de wereld van Europese samenwerkingen te ontdekken? Neem dan deel aan ACCIÓ's programma van 9 tot...

    09 apr
  2. Symposium Zorgzame Buurten

    Van 1 maart 2022 tot en met 29 februari 2024 lopen er 132 zorgzame buurtprojecten in Vlaanderen en Brussel. De projecten bouwen aa...

    22 apr
  3. European Social Work Conference

    Sociaal werk doet ertoe! Daar draait het om op 25 en 26 april tijdens de European Social Work Conference van Sterk Sociaal Werk en...

    25 apr

Ik help je graag

Ilse Balis

Ilse Balis

Adviseur sociaal ondernemen

Stel je vraag